Allah s.w.t menguji kita dengan pelbagai cara. Kadangkala diuji dengan kesenangan, kadangkala dengan kesusahan. Saya seperti saudara-saudari juga tidak lepas dari dua jenis ujian ini…&  di waktu saya sedang menulis nukilan ini, saya juga sedang berada dalam ujian yang saya masih belum tahu penghujungnya. Atas sebab-sebab yang tertentu, saya tidak berhasrat untuk menceritakannya di blog saya ini. Saya pasti ada insan-insan di luar sana yang diuji Allah dengan ujian yang lebih berat.

Saya cuma mohon ihsan dari semua yang membaca tulisan ini, samada doa kita serupa atau tidak, agar dapat meng-aminkan doa saya ini. Maafkan saya yang sekiranya ada sebarang kekurangan, kerana sememangnya ilmu saya terlalu sedikit. Saya mohon, & hanya Allah saja yang dapat membalas kebaikan saudara & saudari.

bismillah

“Ya Allah ya Tuhan Kami,  Yang Maha Pengasih & Maha Penyayang. Yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. Selawat & Salam ke atas RasulMu yang dikasihi Nabi Muhammad s.a.w. Ampunilah dosa-dosa kami, dosa-dosa ibubapa kami, dosa-dosa guru-guru kami, dosa-dosa mereka yang kami sayangi, dosa-dosa pelajar-pelajar kami, dosa saudara-saudara kami, dosa-dosa sahabat-sahabat kami, dosa muslimin & muslimat, mukminin & mukminat. Ampunilah dosa-dosa mereka yang berjuang di jalanMu ya Allah.

Ya Allah ya Tuhan kami, jauhilah kami dari azab nerakaMu, jauhilah kami dari keaiban di MahsyarMu, jauhilah kami dari siksaan barzakhMu. Permudahkanlah rezeki kami, permudahkanlah pelajaran kami, permudahkanlah perjalanan kami di dunia & di akhirat.

Ya Allah ya Tuhan kami. Berikanlah kami kekuatan. Berikanlah kami kekuatan. Berikanlah kami kekuatan dalam menghadapi ujianMu. Teguhkanlah iman kami. Berilah kami kekuatan untuk bertaubat dengan sesunguh-sungguhnya. Berilah kami kekuatan untuk bertaubat dengan sesunguh-sungguhnya. Berilah kami kekuatan untuk bertaubat dengan sesunguh-sungguhnya.

Ya Allah, sebagaimana Engkau telah menguji kami, berilah kami jalan-jalan untuk menyelesaikan masalah kami Ya Allah. Berilah kami jalan-jalan untuk menyelesaikan masalah kami Ya Allah. Berilah kami jalan-jalan untuk menyelesaikan masalah kami Ya Allah.

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, lindungilah & berilah petunjuk & hidayah kepada mereka yang kami sayangi. Ya Allah, lindungilah & berilah petunjuk & hidayah kepada mereka yang kami sayangi. Ya Allah, lindungilah & berilah petunjuk & hidayah kepada mereka yang kami sayangi. Jauhilah mereka yang kami sayangi dari mereka yang menjauhiMu Ya Allah. Jauhilah mereka yang kami sayangi dari mereka yang menjauhiMu Ya Allah. Jauhilah mereka yang kami sayangi dari mereka yang menjauhiMu Ya Allah.

Ya Allah Yang Maha Pengasih, Yang Maha Penyayang, seandainya persaudaraan & kasih sayang kami diuji, maka Kau tautkanlah kembali hati-hati kami Ya Allah. Kau tautkanlah kembali hati-hati kami Ya Allah. Kau tautkanlah kembali hati-hati kami Ya Allah.

Ya Allah ya Tuhan kami, kurniakanlah kami zuriat yang soleh & solehah, yang sentiasa mendoakan ibubapanya, yang akan syahid di jalanMu ya Allah. Kurniakanlah kami zuriat yang soleh & solehah, yang sentiasa mendoakan ibubapanya, yang akan syahid di jalanMu ya Allah. Kurniakanlah kami zuriat yang soleh & solehah, yang sentiasa mendoakan ibubapanya, yang akan syahid di jalanMu ya Allah.

Ya Allah, perelokkan akibat semua urusan kami, dan hindari kami daripada kehinaan dunia dan azab api neraka

Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami. Sesungguhnya hanya kepadaMu lah kami berserah. Hanya kepadaMu lah kami memohon pertolongan. Selawat & salam ke atas junjungan yang mulia Rasulullah s.a.w. Perkenankanlah doa kami Ya Allah. Perkenankanlah doa kami Ya Allah. Perkenankanlah doa kami Ya Allah.

Amiin. Ya Rabbil alamin.”

Terimakasih atas amin anda. Moga Allah s.w.t. membalas kebaikan kalian dengan kebaikan, insyaAllah.

About inksensei

STAY ALiVE 2:154 is the official inksensei's blog & project.

8 responses »

  1. nurilhakim says:

    Salam ziarah, ana ambil doa ini utk disambungkan kepada insan2 prihatin lainnya..InsyaAllah, enta tdk keseorangan..

  2. albelurani says:

    Amin Ya RABB…. mudah-mudahan enta dimudahkan segala urusan dan percayalah enta merupakan pilihan Allah SWT yang diuji untuk Allah SWT berikan enta satu anugerah yang kita tidak ketahui jika enta BERSABAR dengan ujian tersebut. InsyaAllah ana sedia membantu apa yang termampu…

  3. Suara Gunung says:

    amiennnn….yaROBBAlalamiin….
    IstajibiLLAH dua sohabi Ya ALLAH….
    Kullu min HABIBI Khoir……
    Baca surah al-ankabut ayat : 2 & 3, Semoga boleh beroleh sesuatu….

  4. min's says:

    salam ahki…
    ana doakan semoga ahki dapat mengharungi dugaan ini
    sesungguhnya ALLAH mengasihi hambanya yang sentiasa sabar…..sebagai tanda ALLAH mengasihi hambanya ialah ALLAH menimpakan cubaan keatas hambanya,,dan ALLAH tidak akan menimpakan cubaan yang tidak dapat dipikul oleh hambanya….sentiasala berdoa kpda ALLAH agar di tetapkan keimanan kepadaNYA….sentiasala bersangka baik kpdnya…stlah kabus berlalu pasti terang kembali…..

  5. Salam Ziarah..

    Amin..Moga segala ujian dapat dilalui dengan tabah dan redha..Amin ya rabbal ‘alamin.. InsyaAllah..

  6. Dr AFiFi says:

    Ameen…….. Semoga Allah mempermudahkan kepada kita semua untuk mengharungi ujian-ujiannya..

  7. IzoBloG.com says:

    Amin..Ya Rabbal ‘Alamin

  8. jeghi says:

    AMIN YA ROBBAL ‘ALAMIN..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s