Dipetik dari http://justkhai.com/blog/

Kalau nak tahu, dulu kehidupan Khai masa study kat universiti, hari-hari berdepan dengan kawan-kawan kaki tonggang. Apa yang memalukan, mereka ni orang melayu dan apa yang lebih penting, beragama Islam. Semua pun tahu yang arak ni adalah raja segala kejahatan. Buktinya, Khai pernah berdepan dengan kes sorang remaja perempuan 16 tahun yang terlanjur melakukan seks bersama abang kandungnya sendiri. Buat parti mabuk, tutup lampu dan bertukar-tukar pasangan. Bangun pagi, menangis tak berlagu.

Memang kesian dengan agama dan bangsa kita. Patut pun bangsa dan agama lain pandang sinis pada Islam. Agama kita yang paling lantang menyuarakan umat’nya agar jauhi air kencing syaitan ni. Tapi itu yang dilarang agama, itu yang orang kita sibuk nak buat. Ingin mencuba kononnya.

Khai ada kawan yang bapa’nya seorang Tok Imam di kampung. Bapa dia ni memang dikenali dan disegani orang sekeliling. Bukan nak buka pekung sesiapa, cuma bila melihat perangai anak’nya yang kaki mabuk, buat Khai tersedar betul kata orang yang iman tak dapat diwarisi.

Lagi satu 7-Eleven. Dah tahu haram bekerja kat situ, tetap nak bekerja. Kenapa haram? Kerana kita dikira bersubahat menjual arak. Siapa yang letakkan arak tu dalam plastik kalau bukan kita? Kalau budak-budak melayu yang datang beli arak, apa hak kita nak melarang budak-budak tu dari membeli? Kedai bapak kita? Pasti itu yang dikatakan budak-budak tu nanti. Jangan kasi alasan cari rezeki yang halal. Macam dah takde kerja lain? Khai pelik bila jejak kaki ke 7-Eleven je, yang kerja mesti orang Melayu. Bukan jarang, tapi buat masa ni memang belum pernah jumpa remaja bangsa Cina atau India yang kerja di 7-Eleven. Korang pernah jumpa? Come-on la bersepah lagi kerja lain boleh buat. Tapi itulah melayu kita. Belajar tak tinggi mana, nak kerja tempat berhawa-dingin je. Gaji nak sedap. Peduli apa mereka dengan halal haram iye tak?

Berbalik kepada soal mabuk, jangan kata nak malu dengan Allah kalau dengan manusia pun tak tahu malu. Buat party like animal ramai-ramai satu rumah dengan member. Rakam guna handphone cikai (sebab kualiti buruk), then tersebar luas sampai ke Youtube. Itu perangai remaja kita sekarang. Nak beromen pun kau punya pasal tapi sibuk jugak nak merakam dengan handphone. Lepas tu bila dah tersebar, menangis. Best nya jadi orang lelaki ni, dia peduli apa. Dia tak luak apa pun. Yang perempuan tu, dah la hilang dara yang dah sedia hilang (cikaro), tambah pula kalau mengandung? Kena pula tinggal dengan lelaki. Antara alasan paling biasa lelaki gunakan bila dah takut, “Alah, ye je anak aku. Entah berapa ramai jantan lain yang dah tidur dengan kau sebelum aku”. Hurm, macam dalam drama picisan kat TV tu la kan.

———————————————————–

inksensei;

*Jadi buat yang tak rasa apa-apa bila minum atau menjual air haram tu, jika anda jijik dengan air kencing manusia, jijiklah juga pada air kencing & dikencingi syaitan tu…bertaubatlah. Sesungguhnya walaupun pintu taubat itu sentiasa terbuka, kita tak tau bila ia akan tertutup (bila kita akan mati).

Teguran ikhlas kerana Allah. Moga Allah mengampuni dosa-dosa kita.

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّمَا ٱلۡخَمۡرُ وَٱلۡمَيۡسِرُ وَٱلۡأَنصَابُ وَٱلۡأَزۡلَـٰمُ رِجۡسٌ۬ مِّنۡ عَمَلِ ٱلشَّيۡطَـٰنِ فَٱجۡتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.

-Al-Maa’idah: 90

About inksensei

STAY ALiVE 2:154 is the official inksensei's blog & project.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s