Bismillahirahmanirahim. Walaupun saya bukan uploader youtube yang aktif, tapi saya adalah seorang vlogger yang hyperaktif, dalam kata lain, saya adalah seorang video addicter, an active watcher & collector from numerous sources (not just youtube), especially video bermanfaat, apatah lagi kalau video-video itu dihasilkan dengan kreatif & unik. Saya sering mengingatkan sahabat-sahabat saya dulu tentang kepentingan & kelebihan menggunakan medium youtube untuk dakwah, tapi ramai yang lebih selesa (atau terlebih seronok) menggunakan fb.

Pun begitu, saya sangat teruja & gembira disaat ramai youtuber yang membuat & menyebarkan video yang sia-sia di youtube, masih ramai juga vlogger-vlogger muda yang bukan saja kreatif, tapi giat menyebarkan Islam dengan cara mereka sendiri di youtube. Sama-sama kita semua doakan moga Allah terus memberikan mereka kekuatan untuk terus istiqomah & moga Allah memberi ganjaran pahala yang berterusan insyaAllah. Ameen. Berikut adalah antara youtubers yang patut anda tonton & subscribe. Boleh klik terus pada youtube name untuk terus ke vlog diorang. Check them out! 😉

madmiechannel

MrTheAllshared

aimanazlan90

cikbeahosem

TuanHell

pgpiperlis

diludba @ KITA Production’s channel

imarah67 @ ArinahInfadzah

AisyahShakirah


Ada juga vlogger-vlogger muda yang popular tapi saya tak masukkan dalam senarai ni kerana secara umumnya video-video mereka tidak berkisarkan Islam atau bias dalam mengutarakan sesuatu isu tertentu. Apapun, ini cuma pandangan saya yang banyak kelemahan. (lagipun ni blog saya, so sukahati saya la huhu 😉

Sekiranya anda tahu atau ingin mencadangkan vlog atau vloggers yang best kepada saya untuk dilistkan di sini, sila bagitau kat ruangan komen ya. Jazakallah, terimakasih. InsyaAllah we’ll keep them coming so I’ll keep updating this entry insyaAllah 😉 Selamat menonton!

One response »

  1. jiwang says:

    Malas lah nak share. Nanti kena komen ke apa ke…ish….maklum lah…sebab “lagipun ni blog saya, so sukahati saya la huhu”

Leave a comment